reklama

Ako som sa zaľúbil do infračervenej fotografie

Bola to láska na prvý pohľad :-) Fotím už veľa rokov, no prvé fotky urobené v infračervenom (IR) spektre som na nete objavil asi pred dvomi rokmi, svoju prvú skutočnú IR foto som urobil 15. januára tohto roku.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Že sa svetlo skladá z viditeľnej časti spektra, ktorá nám umožňuje vnímať svet okolo nás asi každý vie. A viete asi aj to, že za hranicami viditeľného svetla sa svetelné spektrum nekončí, aj keď ho nemôžeme vidieť. Teda za normálnych okolností voľným okom, ale treba na jeho pozorovanie špeciálnu techniku. Vždy som túto techniku považoval pre obyčajného smrteľníka za nedostupnú. Techniku, ktorú využíva napr. armáda (nočné videnie, termo videnie), astronómia (pozorovanie vesmírnych žiarení), medicína (röntgen) a pod.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
moja prvá IR fotka
moja prvá IR fotka (zdroj: Peter Lacina)

Potom som jedného dňa pri surfovaní po fotoweboch narazil na fotky, ktoré boli ako z iného sveta a z ktorých mi "padla sánka" a ktorú dodnes hľadám niekde pod stolom ;-) Samozrejme som okamžite začal pátrať čo to je. Ako náhle som zistil, že je to IR fotka a že na jej vytvorenie potrebujem špeciálny IR filter, utekal som do svojej obľúbenej fotopredajne a zadovážil si po konzultácii s predajcom najbežnejší typ IR filtra (lebo aj tu sú možnosti pomerne široké, ale treba začať so základom).

Doma som filter okamžite vybalil a pozrel sa cez sklíčko von oknom, nevidel som v podstate nič, ale povedal som si, je to okom neviditeľná časť spektra, čip vo fotoaparáte možno bude vidieť viac ;-) Nasadil som filter na foťák a vybehol na balkón, priložil foťák k oku a opäť som nevidel absolútne nič, spúšť cvakla, pozriem na displej a tam také isté nič...... Keď som to predýchal, skúsil som to znova, menil parametre a dospel som do bodu, že musím použiť statív, lebo ako-taký obraz som získal až pri časoch, ktoré sa nedajú použiť pri fotení z ruky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

S pokorou som priznal porážku (lebo prečítať si návod je posledná možnosť dozvedieť sa ako vec funguje...), sadol k notebooku a začal študovať (o technických parametroch digitálnych foťákov som do tej doby vedel veľmi málo). Zistil som, že pred čipom každého foťáku je práve filter, ktorý bráni dopadu IR svetla na čip, lebo je to pri normálnej fotke nežiaduce. Fotím Canonom a ten má vraj veľmi silné filtre, čiže smola. Buď používať statív a veľmi dlhé časy, alebo pristúpiť k technickému zásahu do fotoaparátu a pôvodný filter brániaci prieniku IR spektra na čip, ho vymeniť za IR filter, ktorý prepustí práve iba IR svetlo. To je ale trvalá úprava a inú ako IR foto už takýmto fotoaparátom neodfotíte. Navyše takúto úpravu musí vykonať odborník a bežný fotoservis takéto služby väčšinou normálne neposkytuje :-(

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Moje nadšenie pre IR foto však neutíchalo. Fotoaparát ktorý som používal bol už trošku starší model a nejaký čas som už rozmýšľal o kúpe nového aparátu vyššej triedy. No a potreba prerobiť foťák na IR foto moje rozhodnutie podstatne urýchlila. Medzitým som mal to šťastie, že som sa na jednom foto-veltrhu stretol s chlapíkom, ktorý tieto filtre do foťákov montoval.

Nakoniec teda všetko do seba zapadlo a ako som uviedol v úvode, prvá publikovateľná fotka vznikla začiatkom tohto roka aj napriek tomu, že zima nie je ideálnym obdobím na fotenie. IR fotky sú založené na tom, že predmety odrážajú rôzne množstvo IR svetla, dopadajúceho z priameho (nie rozptýleného) slnečného žiarenia. Čím viac IR žiarenia sa od objektu odrazí, tým sa javí svetlejší. Asi najviac IR žiarenia odrážajú zelené rastliny, preto sa na fotografii javia veľmi svetlé až biele a krajina odfotená v IR spektre vyzerá ako zo sna, či nejakého rozprávkového sveta.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keďže bežný fotoaparát nie je primárne koncipovaný na fotenie IR fotiek je jasné, že so surovou IR foto je potrebné sa ešte pohrať v editore. Pre tých, ktorí uvažujú o tomto žánri je potrebné dodať, že fotoaparát musí fotiť do RAW formátu a je potrebný editor, ktorý umožňuje manuálne vyváženie bielej. Väčšina výrobcov foťákov dnes už bežne dodáva s aparátom vlastný softvér, ktorý takéto úpravy umožňuje. A bohužiaľ nie každý fotoaprát je vhodný na fotenie v IR spektre, neviem presne prečo, ale zrejme nie každý čip je schopný správne interpretovať dopadajúce svetlo tak ako by sme chceli, hlavne efekt bielych rastlín sa nemusí dosiahnuť vždy. Ak sa rozhodujete pre tento žáner je potrebné si dobre všetko vopred naštudovať, to už ale v dnešnej dobe nie je žiaden problém, veď "všetko je na webe" a článkov na tému IR fotiek je dosť veľa.

Na záver jedna dobrá správa pre lenivých fotografov. IR fotka vyžaduje veľké množstvo priameho slnečného svetla, čiže nemusíte čakať na zlatú hodinku na rozdiel od krajinkárov, ktorí ak chcú odfotiť východ slnka na hrebeni hôr, musia vstávať ešte počas hlbokej noci a pred svitaním sa vyštverať na kopec :-) To pri IR foto odpadá, keďže najviac slnka je cez obed. Samozrejme aj tu platí, že pekné dlhé tiene fotke pristanú, ale nie je to podmienka ;-)

Ak vás fotky zaujali, viac nájdete na mojom fb profile 
a ak by ste chceli mať nejaké aj doma na stene, kliknite sem.

čerešňová alej
čerešňová alej 
kostolík sv. Michala, Dražovce
kostolík sv. Michala, Dražovce 
Niklova huta Sereď
Niklova huta Sereď 
dub v poli
dub v poli 
letisko Janíkovce
letisko Janíkovce 
Nitriansky hrad
Nitriansky hrad 


 

Peter Lacina

Peter Lacina

Bloger 
  • Počet článkov:  18
  •  | 
  • Páči sa:  75x

dvojnásobný otec, fotograf :) Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu